kód |
študijný odbor študijné zameranie |
Dĺžka štúdia |
8228 Q |
Spev |
6 rokov |
8229 Q |
Hudba |
6 rokov |
8229 Q 01 |
hudba - skladba |
6 rokov |
8229 Q 02 |
hudba – dirigovanie |
6 rokov |
8229 Q 03 |
hudba – hra na klavíri |
6 rokov |
8229 Q 04 |
hudba – hra na organe |
6 rokov |
8229 Q 07 |
hudba – hra na akordeóne |
6 rokov |
8229 Q 08 |
hudba – cirkevná hudba |
6 rokov |
8229 Q 13 |
hudba – hra na bicích nástrojoch |
6 rokov |
8229 Q 14 |
hudba – hra na cimbale |
6 rokov |
8229 Q 15 |
hudba – hra na fagote |
6 rokov |
8229 Q 16 |
hudba – hra na gitare |
6 rokov |
8229 Q 17 |
hudba – hra na harfe |
6 rokov |
8229 Q 18 |
Hudba – hra na hoboji |
6 rokov |
8229 Q 19 |
Hudba – hra na husliach |
6 rokov |
8229 Q 20 |
Hudba – hra na klarinete |
6 rokov |
8229 Q 21 |
Hudba – hra na kontrabase |
6 rokov |
8229 Q 22 |
Hudba – hra na lesnom rohu |
6 rokov |
8229 Q 23 |
Hudba – hra na pozaune |
6 rokov |
8229 Q 24 |
Hudba – hra na priečnej flaute |
6 rokov |
8229 Q 25 |
Hudba – hra na saxofóne |
6 rokov |
8229 Q 26 |
Hudba – hra na trúbke |
6 rokov |
8229 Q 27 |
Hudba – hra na tube |
6 rokov |
8229 Q 28 |
Hudba – hra na viole |
6 rokov |
8229 Q 29 |
Hudba – hra na violončele |
6 rokov |
1) V študijnom odbore možno študovať len na hudobnom a dramatickom konzervatóriu.
2) Úspešným absolvovaním šiesteho ročníka žiak získa vyššie odborné vzdelanie s absolventským diplomom a kvalifikáciu podľa Európskeho kvalifikačného rámca s Slovenského kvalifikačného rámca na úrovni 5.
Štúdium na konzervatóriu je šesťročné. V 4.ročníku žiak vykonáva maturitnú skúšku, štúdiom v 5. a 6. ročníku získa vyššie odborné vzdelanie a končí absolutóriom. Absolvent konzervatória je oprávnený vyučovať na základných umeleckých školách, stať sa profesionálnym hráčom v orchestroch, členom rôznych profesionálnych hudobných telies, alebo pokračovať v štúdiu na vysokej škole. Na vysokú školu sa môže prihlásiť aj zo 4. alebo 5. ročníka.
Zásady prijímania a vzdelávania mimoriadne nadaných žiakov
na Konzervatóriu v Žiline
Profil absolventa
Špecifické spôsobilosti sa formujú na základe odborného i pedagogického pôsobenia, osobnej, samostatnej praktickej činnosti a skúsenosti a zároveň sú uplatniteľné v životnej praxi a na trhoch práce.
Hlavné kľúčové spôsobilosti absolventa Konzervatória:
Absolvent získa spôsobilosť:
- podávať profesionálne umelecké výkony,
- pedagogicky pôsobiť na umeleckých školách,
- študovať na školách univerzitného typu,
- celoživotne sa vzdelávať.
Odborné kľúčové kompetencie
Výsledkom vzdelávacieho procesu by mal byť žiak, ktorý vie:
- profesionálne umelecky a umelecko-pedagogicky tvoriť,
- profesionálne hodnotiť umelecké dielo,
- mať povedomie vlastnej kultúrnej identity, rozvíjať vlastné kultúrno-historické vedomie,
- rozvíjať kultivovanú vizuálnu, sluchovú, jazykovú a pohybovú gramotnosť,
- získať schopnosť kreatívneho vyjadrovania myšlienok, skúseností a emócií prostredníctvom rôznych médií, vrátane hudobných umení, scénických umení, písaného a hovoreného slova, výtvarných prostriedkov, elektronických médií,
- využívať základné kultúrne nástroje na kultivovanú komunikáciu,
- rozlišovať rôzne súčasti kultúry a rozumieť ich úlohe v živote jednotlivca a spoločnosti,
- rozlišovať hlavné umelecké druhy, opisovať svoje estetické zážitky z vnímania a tvorby umeleckých diel,
- chápať význam estetických faktorov, estetickej činnosti v každodennom živote,
- chápať význam umenia v živote jednotlivca a spoločnosti a v kultúre, - chápať význam kultúrnych a umeleckých pamiatok,
- porozumieť súčasnej umeleckej a kultúrnej tvorbe,
- zaujímať sa o kultúrne dedičstvo svojho regiónu, národa a štátu a zoznamovať sa s kultúrou iných národov a regiónov,
- získavať informácie o miestnom, národnom, európskom a svetovom kultúrnom dedičstve, vedieť ich spracovať a kriticky vyhodnocovať,
- získať vedomosti o významných umeleckých dielach z európskej tradície,
- vážiť si celosvetové kultúrne dedičstvo, kultúrne a umelecké hodnoty rôznych svetových kultúr, rešpektovať a tolerovať hodnoty iných kultúr,
- poznať zákonitosti etiky, vedieť kultúrne komunikovať na základe pravidiel etikety,
- zaujímať zodpovedné postoje k súčasnej kultúrnej ponuke, k móde a k subkultúram,
- uplatňovať kritické myslenie voči mediálnej ponuke a iným súčasným kultúrnym procesom, mať základné interkultúrne kompetencie pre komunikáciu s príslušníkmi iných kultúr.
Všeobecné kľúčové kompetencie Vzdelávanie v danej vzdelávacej oblasti smeruje k utváraniu a rozvíjaniu kľúčových kompetencií tým, že vedie žiakov k:
- podpore sebadôvery každého žiaka,
- osvojeniu si vedomostí a nadobudnutých kompetencií, ktoré im umožnia vzdelávať sa po celý ich život a zaujať aktívne miesto v ekonomickom, sociálnom a kultúrnom živote,
- príprave všetkých žiakov tak, aby sa stali zodpovednými občanmi, schopnými podieľať sa na rozvoji demokratickej spoločnosti, solidarity, pluralizmu a kultúrnej otvorenosti,
- zaručeniu rovnakých šancí sociálnej emancipácie pre všetkých žiakov,
- pochopeniu vzdelávania v príslušnom jazyku ako svojbytnému historickému javu, v ktorom sa odráža historický a kultúrny vývoj národa a zároveň ako významný zjednocujúci činiteľ národného spoločenstva a ako dôležitý prostriedok celoživotného vzdelávania,
- vnímaniu a postupnému osvojovaniu si jazyka ako bohatého mnohotvárneho prostriedku k získavaniu a odovzdávaniu informácií, k vyjadrovaniu vlastných postojov a názorov,
- zvládnutiu základných pravidiel medziľudskej komunikácie daného kultúrneho prostredia a nadobudnutiu pozitívneho vzťahu k jazyku v rámci interkultúrnej komunikácie,
- nadobudnutiu vzťahov k slovesným umeleckým dielam, k vlastným čitateľským zážitkom, k rozvíjaniu svojho pozitívneho vzťahu k literatúre a k ďalším druhom umenia vychádzajúcich z umeleckých textov a rozvíjaniu svojich emocionálnych a estetických cítení a vnímaní,
- pestovaniu vedomia jazykovej príslušnosti k istému etniku, pocitu jazykovej príbuznosti a spolupatričnosti s inými etnikami, prostredníctvom ovládania normy spisovného jazyka viesť žiakov k zvyšovaniu jazykovej kultúry ich verbálnych ústnych i písomných jazykových prejavov.